אל תסמכו על מערכת הבריאות בארץ שתשמור על ההורים שלכם

מערכת הבריאות בישראל קורסת ואתם חוששים ליום בו הוריכם יזדקקו חלילה לטיפול רפואי באחד מבתי החולים העמוסים? שימו לב כיצד תוכלו לשמור טוב יותר על בריאותם ולמנוע התדרדרות במצבם.

בוקר אחד מתעוררת אימא שלכם כשהיא חשה ברע, אולי זה לחץ הדם, אולי הסוכר, ואולי שוב כאבי הגב שלא מרפים. היא מבקשת לקבוע תור לרופא המשפחה. אלא אם היא גרה בפריפריה יכול להיות שזה יקרה עוד השבוע ובינתיים מצבה רק מחמיר. כשהיא כבר מגיעה לרופא, מוקצבות לו לא יותר מ-10 דקות לתשאל אותה, לבחון את ההיסטוריה הרפואית שלה ולהחליט על המשך טיפול. בבדיקה אולי הוא מזהה דבר מה לא תקין ושולח אותה למיון באחד מבתי החולים בארץ.

כשהיא תגיע לחדר המיון היא תאלץ לחכות שעות ארוכות עד שאחד מהרופאים יתפנה. הוא היה שמח לגשת קודם, גם האחות, אבל יש להם יותר מדי מטופלים שצריכים אותם ולא מספיק כוח אדם. בסוף מישהו כבר יגיע לאימא, אולי תהיה זו רופאה חביבה מאוד, אבל גם די מותשת אחרי משמרת ארוכה מדי. יכול להיות שהיא תחליט כי אימא צריכה להתאשפז במחלקה פנימית גריאטרית, אבל כרגע אין מקום והיא תבקש ממנה להמתין עוד קצת, ועוד קצת, עד שבסוף יבשרו לה שנמצאה מיטה פנויה במסדרון. ככה זה כשמספר מיטות האשפוז בישראל עומד על 3 מיטות ל-1,000 נפשות לעומת 4.8 מיטות במדינות ה-OECD. בלילה היא תנסה לישון למרות אורות הפלורסנט כשאין דבר שיחריש את שיחות המסדרון וצעדיהם הנמהרים של אנשי הצוות מלבד פרגוד קטן.

אימא אולי הגיעה לבית החולים מלכתחילה בגלל לחץ דם גבוה מדי או החמרה כזו או אחרת במצבה הבריאותי, אבל דווקא בית החולים עלול לסכן את בריאותה עוד יותר. יותר מ-40% מהקשישים מעל גיל 70 שמגיעים לחדרי המיון מדווחים על התדרדרות תפקודית במצבם לאחר האשפוז, ואם לא די בכך, בכל שנה 5,000 איש בישראל מוצאים את מותם לאחר שנדבקו בחיידק עמיד לאנטיביוטיקה המצוי בבתי החולים.

כשמסתכלים על מצבה העגום של מערכת הבריאות התמונה נראית קשה למדי. האם ההורים שלכם מוכרחים לעבור את כל מסכת הייסורים הזו כדי שיוכלו לקבל טיפול יעיל? האם יש דרך בה מלכתחילה אפשר למנוע מהם את ההתדרדרות במצבם? ירידה בהתדרדרות התפקודית בגיל השלישי איננה בהכרח גזרת גורל. שמירה על אורח חיים בריא יותר ורפואה מונעת יכולים להבטיח להורים האהובים שנים רבות של בריאות עם המשפחה, הילדים והנכדים.

שמירה על אורח חיים בריא יכולה לבוא לידי ביטוי בשמירה על תזונה נכונה שמתאימה לצרכים של הגיל השלישי כמו תזונה עשירה בסידן, בוויטמין D וב-B12, בהקפדה על פעילות גופנית נכונה כמו פעילות לחיזוק העצם שיכולה למנוע שברים ונפילות, שמירה על היגיינה טובה ומניעת הרגלים מזיקים כמו עישון. אך לא רק בריאות הגוף חשובה למניעת התדרדרות תפקודית אלא גם בריאות הנפש. דיכאון בגיל השלישי היא תופעה שכיחה למדי. מבוגרים שנמצאים בדיכאון עלולים לסבול מירידה בתיאבון, מהפרעות שינה ומהזנחה בטיפולים השונים שעלולים להוביל להתדרדרות נכרת בתפקודם הכללי. אך שמירה על אורח חיים פעלתני, השתתפות בחוגים ובאירועים חברתיים ולפעמים גם פניה לגורמים מקצועיים יכולים לעזור להוריכם ולהימנע מליפול למרה השחורה.

אחד מהפתרונות שיכולים לסייע להוריכם בשמירה על אורח חיים בריא יותר בכל האספקטים שהוזכרו הוא הדיור המוגן. לעומת בתי אבות סיעודיים המשרתים קשישים שנמצאים במצב סיעודי, הדיור המוגן נועד לארח את בני גיל הזהב גם כשהם מתפקדים באופן עצמאי מלא ומעוניינים ליהנות מאיכות חיים טובה לצד שירותים שונים המותאמים לגילם. דיירי הדיור המוגן נהנים מדירות מאובזרות העונות לצרכים השונים, ומחיי קהילה עשירים הכוללים חוגים, הרצאות, חדרי כושר וכיוצא בזה. כשאבא ואימא יתעוררו בוקר אחד ואולי ירגישו לא טוב הם לא יצטרכו לחכות עד שיתפנה תור בקופת החולים, הם יוכלו ליצור קשר מידי עם הרופא הצמוד, רופא  שמכיר היטב אותם ואת ההיסטוריה הרפואית שלהם ועוקב אחר מצבם בכל רגע נתון. בעתיד, אם יזדקקו לטיפול סיעודי מעמיק יותר יוכלו לקבל גם אותו במסגרת הדיור המוגן.

אין ספק כי כולנו היינו מעדיפים שמערכת הבריאות בישראל תיתן מענה טוב יותר לבני הגיל השלישי, אך עד שזה יקרה טוב לדעת שיש פתרונות טובים שיכולים לשמור על ההורים שלנו בריאים ומאושרים.

עוד מהבלוג שלנו

דילוג לתוכן