האם דיור מוגן זו אופציה לעשירים בלבד? 5 מיתוסים על דיור מוגן

מאת דנה רענן I 27.6.24 I 13:30

המחשבה "האם לעשות צעד ולעבור לדיור מוגן" מקננת בכם? לא בטוחים שזה בשבילכם? חוששים מהמעבר?
מה אם לא תכירו אף אחד? מה אם תרגישו יותר בודדים מאשר בבית? מה לגבי הירושה של הילדים? ובכלל דיור מוגן זה לא לעשירים בלבד?

אם עולים חששות ומחשבות לצד כמיהה לחיים מלאים יותר… אתם לא לבד, מעבר לדיור מוגן היא אחת ההחלטות הקשות ביותר לבני הגיל ה-3,
"לשבת על הגדר" עם ההחלטה וזו תופעה מוכרת, לא מעט מעדיפים לדחות את ההחלטה וחוששים מהשינוי ונאחזים במיתוסים ואמונות שמונעים מהם לקבל החלטה.

כדי לעזור לכם וליקיריכם "לרדת מהגדר" ולגבש החלטה מושכלת, החלטנו לצאת ולבחון יחד עם יוסי קפלן, מנכ"ל לב גנים וגפנית, מנהלת השיווק של לב גנים, ולבחון האם יש אמת באמונות השונות.

גפנית פרידמן
גפנית פרידמן

המיתוס הראשון לנפץ: "דיור מוגן זה לעשירים בלבד"
"פעם זה היה ממש נכון", אומר יוסי, "דיור מוגן היה רחוק מהישג היד עבור רובינו, רק כיום, יש מגוון רחב של אפשרויות דיור מוגן המתאימות גם למעמד הביניים, מה שקראנו להם פעם הצווארון הכחול, אנשים שעבדו כל חייהם בעבודות שונות כולל מורים ועובדי השירות הציבורי, גם להם יש לא מעט פתרונות, תתפלאו לגלות שבלב גנים יש לנו לפחות 5 מורות ומורים לשעבר ולא מעט עובדי ציבור לשעבר, ויש אנשי צבא ועוד ועוד".

"מה השתנה?", שאלתי,
"בעיקר הגמישות והתחרות, נוצרו יותר אפשרויות, והרבה מאיתנו יכולים לבחון את האופציה הזו עבור עצמם, כבר לא לעשירים בלבד, היום ניתן למצוא דיורים מוגנים נהדרים שמתאימים למגוון סוגי הכיסים".

מוסיפה גפנית: "אם פעם היה צריך למכור את הבית כדי להצליח לעבור לדיור מוגן…. היום זה לא המצב, יש מגוון פתרונות ומסלולים בקרב הפתרונות המוצעים בדרכי התשלום על דיור מוגן ואפשרויות המימון הן מגוונות, גם אצלינו בדיור מוגן אין כפפה אחת לכולם, יש לא מעט פתרונות לשורה של אתגרים כלכליים שמביאים איתם הדיירים, יושבים עם הדייר מבינים את הצורך ואת יכולות המימון ובהרבה מהמקרים – מוצאים פתרון".

מיתוס שני וחשוב: "דיור מוגן יפגע בכספי הירושה וחייבים להשאיר כסף לילדים"
גפנית מהנהנת ואומרת: " נקודה חשובה מאוד, כולנו מודאגים מכך שילדינו "יישארו מסודרים" אחרי לכתנו, זו דרכינו לשמור עליהם אחרי שנעבור מפה הלאה, רק זו בדיוק הסיבה שרוב הדיורים המוגנים, וחברות המימון השונות מציעות, מספר רחב של פתרונות כדי שתוכלו לעבור לדיור מוגן ולחיות חיים מלאים ונוחים וגם תשאירו ירושה ראויה לילדכם, אני חייבת להגיד שזה מיתוס או אמונה ישנה, היום באמת יש שלל פתרונות" מסכמת גפנית.

המיתוס השלישי: "ברגע שאני נכנס לדיור מוגן, אני אאבד את העצמאות שלי"

יוסי קפלן, גרנטולוג, מנכ"ל לב גנים

"בואו נעשה קצת סדר" מציע יוסי,
"דיור מוגן אינו בית אבות, אם תרצי נדבר על זה ונבחן מה זה אומר בית אבות ומה ההבדלים בין בתי אבות לדיורים מוגנים – ואלו הבדלים גדולים, אני מדגיש שדיור מוגן אינו בית אבות כי אנשים לא מבינים שלדיור מוגן אתה חייב להגיע עצמאי וחיוני אחרת לא תצליח לעבור את וועדת קבלה שנמצאת בכל דיור מוגן,
מי שמגיע כשהוא לא כל כך עצמאי או שלא מסוגל לדאוג לעצמו, בהרבה מהמקרים, ילדיו יעזרו במוסדות כמו בתי אבות או מוסדות סיעודיים,
לא מעט מגיעים אלינו קשישים מבוגרים מידי שאינם כבר עצמאיים – והבחירה להזדקן בכבוד בדיור מוגן (שאינו בית אבות) ניטלת מהם,
לעומת זאת, הרבה אנשים לא יודעים שאם אתה מאבד את עצמאותך בזמן היותך גר בדיור מוגן, אתה זוכה להמשיך לחיות בדיור המוגן ולא נאלץ להתפנות לסיעודי, אתה ממשיך להיות מוקף בחברים וקהילה מוכרת,

אני שם דגש דווקא על אילו כי חשוב להגיע לדיור מוגן בזמן הנכון!, הטיימינג בזקנה – הוא מאוד חשוב, כמו שדיירת שלנו אומרת "אני בחרתי לעבור ללב גנים על מנת שבעתיד הילדים לא יצטרכו להכניס אותי לבית אבות או סיעודי", דיור מוגן מעודד עצמאות.

הדיירים שחיים בדיור מוגן בוחרים להמשיך חיים עצמאיים מלאים ובנוסף נהנים ממעטפת מקצועית,
הדיירים שלנו יכולים ללכת לישון עם דלת לא נעולה – עד כדי כך!
את יודעת איזה שקט זה נותן לאדם המבוגר ולמשפחתו שתמיד יש למי לקרוא לסייע, להקשיב, לתת מענה? ובסוף – והכי חושב : שהוא נהנה מחיים מלאים בעניין וחברים.

הדיירים אמנם חיים בדירות במתחם הדיור המוגן והם מנהלים חיים פרטיים ועצמאיים כרצונם, עם הבדל משמעותי, היתרון שדיור מוגן מציע הוא סל של שירותים תומכים זמינים לפי הצורך" , מסביר יוסי.

בלב גנים, הקהילה מונה 120 דירות בלבד, מה שמאפשר יצירת קשרים חברתיים, לחיות באווירה משפחתית ולהרגיש בבית ובין משפחה וחברים

"חשוב להבין", מציינת גפנית, "בלב גנים, אנו מאמינים שדיור מוגן הוא יותר מסתם מקום מגורים. זהו בית שמשלב עצמאות עם קהילתיות, נוחות עם פעילות. בטחון רפואי, בטחון פיזי, סוציאלי, חברתי, תרבותי, וכל נושא תחזוקת הבית כבר לא על סדר היום של המשפחה כי אנחנו מתחזקים הכול, הדייר נהנה מחיים פעילים ואיכותיים ללא עקבות, הדיירים שלנו נהנים מחדר הכושר ועד לחוגי ההעשרה, ממופעי תרבות ועד לשירותי עזרה ראשונה24/7, שקט נפשי עבור הדייר ועבור בני משפחתו, כל מה שתצטרכו נמצא ממש כאן, בהישג יד והכול נגיש וקרוב, זוהי הזדמנות לחיות חיים מלאים, מוקפים באיכות, נוחות, וחברה טובה וזוהי התחלה חדשה ומרגשת, חשוב שאנשים ידעו את זה" אומרת גפנית.

"אני אסביר לך את ההבדל במשפט אחד, דיור מוגן והבחירה בלב גנים , ופה אני מצטט דייר שלנו שאני מאוד אוהבת ומכבדת "הבחירה לעבור ללב גנים היא כדי שאני אנהל את הזקנה שלי ולא הזקנה תנהל אותי" מסכמת לנו גפנית,

מיתוס רביעי: "זהו צעד שאין ממנו חזרה"
גפנית: "אני מכירה את החשש הזה, הוא מידי פעם עולה ממבקרים שבוחנים את הבית, לא מעט מהחששות שעולים הם שאין דרך להתחרט, זה בהחלט מובן, ביתכם הוא מבצרכם, זה לא פשוט לעזוב את הבית, ההחלטה לעבור ולעשות שינוי היא משמעותית יחד עם הרצון לדעת שאפשר להתחרט, אני לגמרי יכולה להבין שיתכן שיהיה שלב שתרצו להחזיר את הגלגל אחורה, אז אני תמיד אומרת למבקרים, הכול בסדר, זה בהחלט אפשרי!"

בנוסף, מוסיף יוסי "שום דבר לא חקוק בסלע! לא מעט דיורים מוגנים, וגם אנחנו, מציעים אירוח שמאפשר התנסות ובדיקות, ויש גם את חוק הדיור המוגן שמגדיר כי שלושת החודשים הראשונים למגורי הדייר הם לשם התנסות, כלומר, שתמיד אפשר להתחרט, בנוסף לאופציה לחזור לאחור ניתן אפילו לעבור לדיור מוגן אחר שבדיעבד ובבחינה נוספת יותר מתאים לכם, בדיור מוגן לב גנים גרים מספר דיירים שהתחילו בדיור מוגן אחד ובחרו לעבור ללב גנים אחרי מספר חודשים בעיקר בשל המשפחתיות והקהיה שלנו, והם איתנו כבר מס שנים,

ההמלצה שלי היא להתארח לבדוק את המקום, האנשים, האוירה, התחושות, ובנוסף לשים את החשש על השולחן, יתכן שברגע שהחשש יעלה יבואו שאלות ופתרונות כך שבאמת תוכלו לבדוק מה נכון עבורכם, וגם אם החלטתם ופתאום הבנתם שזה לא נכון עבורכם, תמיד יש דרך חזרה".

מיתוס מס 5: "במקום דיור מוגן מספיק שנביא מטפל.ת הביתה"
גם יוסי וגם גפנית מביטים זה בזה ואומרים לי, זו טעות מאוד גדולה!
"בעיני, מטפל סיעודי מספק עזרה תפעולית וחיונית לפעולות היום יום בבית, הוא אינו יכול להחליף את העושר והמגוון שדיור מוגן מציע. דיור מוגן מעניק איכות חיים מלאה: חיי חברה עשירים, מגוון חוגים ופעילויות, ואפשרויות בילוי והנאה. בניגוד למטפל שתפקידו מוגבל, דיור מוגן מספק סביבה תומכת ומעשירה המעודדת עצמאות, שמירה על כישורים קוגניטיביים, ויצירת קשרים חברתיים משמעותיים, שיחה בגובה העיניים עם בני שיחה שמתאימים לך – את זה אי אפשר לעשות עם עובד זר…. דיור מוגן זוהי השקעה בחיים מלאים ופעילים, לא רק בטיפול בסיסי. דיור מוגן מאפשר לדיירים שלנו להמשיך לצמוח, ללמוד ולהתפתח, תוך שמירה על כבודם ועצמאותם – דברים שמטפל בודד בבית פשוט אינו יכול לספק.

לסיכום:
כפי שראינו, רבים מהפחדים והמיתוסים סביב דיור מוגן אינם תואמים את המציאות החדשה בעולם הדיור המוגן. חשוב לבדוק את רשימת ה"לאווים" האישית שלכם בנוגע להחלטה זו ולבחון מה באמת נכון ומה לא.

בלב גנים, למשל, מזמינים אנשים לא רק לסיור אלא גם להתארח כדי להרגיש מקרוב אם המקום מתאים להם. זוהי הזדמנות מצוינת לחוות את האווירה ולבדוק אם זה עונה על הצרכים והציפיות שלכם.

המבקרים בלב גנים בפרט מגלים שפה בלב גנים הסביבה היא יותר אינטימית. לב גנים, עם רק 120 יחידות דיור ובין 130 ל-150 דיירים בסך הכל, מציע קהילה בגובה העיניים והכיס, המאפשרת חיים מלאים ומספקים.

בסופו של דבר, ההחלטה לעבור לדיור מוגן היא אישית ותלויה בצרכים ובהעדפות של כל אחד. אך חשוב לקבל החלטה מושכלת, המבוססת על מידע אמיתי ולא על פחדים ומיתוסים. אנו מזמינים אתכם לבחון את האפשרויות בפתיחות, לשאול שאלות, ולבקר במקומות שונים. רק כך תוכלו לגלות אם דיור מוגן, ואיזה סוג של דיור מוגן, יכול להיות הבחירה הנכונה עבורכם לשלב הבא בחייכם.

 

עוד מהבלוג שלנו

דילוג לתוכן